Słabo znany, ale pomocny sprzęt sportowy

Asortyment sprzętu sportowego jest dzisiaj niezwykle szeroki i odpowiada na zróżnicowane potrzeby ćwiczących. A ponieważ aktywność fizyczna stała się ostatnimi czasy bardzo modna, podejmuje się jej mnóstwo laików. Korzystają oni głównie z popularnych przyrządów do ćwiczeń. Biegają na bieżni, pokonują wirtualne kilometry na orbitreku czy ćwiczą jogę na macie. Zwolennicy treningu siłowego wydają się nieco lepiej zorientowani w różnorodności sprzętu sportowego. A jednak wielu z nich nie ma pojęcia, czym jest suwnica Smitha. Warto poznać ją bliżej i spróbować włączyć do swojego planu treningowego. Jest rozwiązaniem polecanym zwłaszcza początkującym i niemającym doświadczenia ze sztangą.

(Nie) długa historia suwnicy Smitha

Początki tego przyrządu sięgają połowy ubiegłego stulecia. Nie trzeba było wiele czasu, zanim suwnica Smitha została udoskonalona i upowszechniona (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-silowy_Urzadzenia-do-cwiczen_Suwnice-1665.html). Dzisiaj spotyka się ją w niemal każdej siłowni. Do największych zalet korzystania z takiego sprzętu należą:

  • bezpieczeństwo treningu,
  • możliwość skupienia się na konkretnej partii mięśniowej,
  • wszechstronność zastosowania, dzięki czemu trening staje się ciekawszy i jest większym wyzwaniem.

Suwnica Smitha jest polecana początkującym, zwłaszcza jeżeli nie mają doświadczenia z wolnym ciężarem. Po pierwsze pozwala wzmocnić mięśnie, które potem można zaangażować do większego wyzwania siłowego. Poza tym pomaga poznać swoje możliwości oraz wypracować sobie odpowiednie nawyki ruchowe. W przypadku początkujących mają one kluczowe znaczenie w unikaniu kontuzji.

Warto urozmaicać sobie plan treningowy

Nawet jeżeli zasadniczo nie planuje się pracować nad masą czy rzeźbą, warto włączyć suwnicę Smitha do swojego planu treningowego. Ćwiczenia z jej użyciem będą ciekawym urozmaiceniem zasadniczego wysiłku. Pomogą też popracować nad siłą, a tej nigdy zbyt wiele. Z suwnicy Smitha korzystają nie tylko mężczyźni, cieszy się również sporym uznaniem kobiet. Te ostatnie doceniają tu przede wszystkim bezpieczeństwo ruchu oraz możliwość odpowiedzialnego budowania formy. Nie jest sztuką podejmować wyzwania ponad siły, to najprostsza droga do kontuzji, a przynajmniej zniechęcenia. O wiele rozsądniej na spokojnie podejść do tematu i stopniowo wzmacniać ciało. W ten sposób osiąga się lepsze rezultaty, ale także czyni trening ciekawszym doświadczeniem. Suwnica Smitha to jeden ze słabiej znanych przyrządów wśród laików. A jednak to właśnie ją warto rozważyć podczas budowania swojej domowej siłowni. Na początku przygody z ćwiczeniami siłowymi będzie jak znalazł. Jest bezpieczna i daje szerokie pole działania, przez co okaże dobrą inwestycją.

Man obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Czytaj dalej →

Suwnica Smitha- sprzęt dla początkującego i zaawansowanego

XXI wiek to szczególny okres, gdzie coraz to szersze grono osób zaczyna dbać o swoją sylwetkę, a co się z tym wiąże także i zdrowie. Wśród mężczyzn szczególnie lubianym rodzajem aktywności jest siłownia. To właśnie na niej możemy bez problemu w znacznym stopniu poprawić własny wygląd dzięki budowie mięśni oraz redukcji nadprogramowej tkanki tłuszczowej.

Od czego zacząć przygodę z siłownią?

Dla wielu osób, które zaczynają przygodę z ciężarami wyzwaniem może okazać się opanowanie wszystkim podstawowych ćwiczeń. Równie dobrze należy poznać dostępne maszyny na siłowni oraz zasadę ich użytkowania wraz z poprawną techniką. Jest to niezwykle istotne ponieważ pozwala wyeliminować to potencjalne kontuzje.
Na samym początku postawić należy na fundamenty czyli ćwiczenia wielostawowe. Jak sama nazwa sugeruje są to ćwiczenia, w których angażujemy kilka grup mięśniowych. Do takich ćwiczeń zaliczamy przede wszystkim: wyciskanie sztangi na ławce czy martwy ciąg. Dla osób całkowicie początkujących, które dodatkowo są bez asekuracji drugiej osoby powstało urządzenie zwane suwnicą smitha. Pozwala ona na przetrenowanie praktycznie całego ciała bez jakiekolwiek ryzyka oraz niekontrolowanego upadku ciężaru.

Suwnica także dla średniozaawansowanych i zaawansowanych

Suwnica Smitha (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-silowy_Urzadzenia-do-cwiczen_Suwnice-1665.html) pozwala na wykorzystaniu dużego ciężaru co wiąże się ze sporym zagrożeniem. Jednakże w przypadku suwnicy zagrożenie jest prawie całkowicie wyeliminowane. Sprawia to, że to również świetna maszyna dla osób już doświadczonych, które jednak nie mają osoby do asekuracji. Urządzenie to możemy znaleźć na praktycznie każdej profesjonalnej siłowni ponieważ faktycznie jest to sprzęt godny uwagi i polecenia.
Na suwnicy możemy trenować nie tylko górę ciała, ale także i dolne partie ciała. Wykonanie treningu nóg przy wykorzystaniu suwnicy Smitha jest całkowicie bezpieczne, a przy tym nie obciąża stawów.

Cena

Mimo, że budowa tego urządzenia i funkcjonalność wydaje się wręcz niesamowita to wcale cena zakupu nie jest aż tak wysoka. Suwnica dobrej jakości to wydatek rzędu około 2500 tysiąca co na tak duży potencjał nie jest wcale dużą kwotą. Posiadając nieco więcej miejsca w mieszkaniu możemy zbudować własną siłownią. Z całą pewnością urządzenie to będzie wartym uwagi i zakupu.

Podsumowanie

Reasumując, suwnica Smitha jest sprzętem, który możemy odnaleźć na praktycznie każdej siłowni. Bez cienia wątpliwości nadaje się ona zarówno dla osób początkujących, jak i doświadczonych. Jest ona w pełni bezpiecznym urządzeniem pozwalającym przetrenować całe ciało bez konieczności asekuracji przez drugą osobę.

Sport obraz autorstwa master1305 - www.freepik.com

Czytaj dalej →

Trening całego ciała na suwnicy Smitha

Suwnica Smitha jest jedną z najpopularniejszych maszyn na siłowni. Przy jej wykorzystaniu można wykonać trening całego ciała.

Ćwiczenia na klatkę piersiową

Dzięki maszynie można podnosić znacznie większe ciężary niż w przypadku wolnych ciężarów. Wykonywanie ćwiczeń jest bezpieczniejsze, ponieważ zmniejszone jest ryzyko przygniecenia przez sztangę, co zmiesza ryzyko powstania kontuzji. Na maszynie można wykonać klasyczne wyciskanie sztangi na ławce w trzech różnych wariantach:

  • na płasko,
  • w skosie dodatnim,
  • w skosie ujemnym.

Suwnica Smitha pozwala nam również na wykonanie pompek pod rożnym kątem nachylenia oraz rożnym ułożeniem rąk, co pozwala na uatrakcyjnienie treningu.

Ćwiczenia na barki

Suwnica Smitha to również dobry sprzęt na trening barków. Pozwala na wykonanie wyciskania żołnierskiego w pozycji stojącej oraz siedzącej. Na maszynie można również wykonać wyciskanie jednorącz, wyciskanie podchwytem, szrugsy.

Ćwiczenia na plecy

Kolejną partią mięśniowa wartą treningu są plecy. Często osoby początkujące wykonują na maszynie Smitha martwy ciąg, aby zapobiec kontuzją. Jednak najlepszym ćwiczeniem jest wiosłowanie w opadzie tułowia, które można wykonać w dwóch wariantach: 

  • sztangę podciąga się do brzucha podchwytem,
  • sztangę podciąga się do klatki piersiowej nachwytem.

Odwracając ten ruch wykonuje się tzn. podciąganie australijskie, czyli przyciąganie się do sztangi.

Ćwiczenia na nogi

Nie da się ukryć, że na tą partie mięśniową są przysiady. Do wykonania tego ćwiczenia można używać zarówno hantli jak i sztangi czy też kettli. Przysiad wykonywany przy pomocy maszyny Smitha jest znacznie bezpieczniejszy niż przy użyciu wolnych ciężarów, dlatego poleca się go osobą początkującym, ale również osobą po kontuzji stawu kolanowego. Ponieważ ćwiczenia na maszynie są “prostsze”, kobiety chętniej wykonują na niej ćwiczenia. Oprócz przysiadów na maszynie wykonywane są wykroki, spięcia łydek.

Zalety maszyny Smitha

Maszyna ta ma wiele zalet, ale do najważniejszej zalicza się to, że trening jest bezpieczniejszy przy ćwiczeniach wykonywanych samemu. Do innych zalet należą:

  • podnoszenie większych ciężarów,
  • izolacja mięśni,
  • ćwiczenia mogą wykonywać osoby początkujące oraz osoby po kontuzji,
  • świetne uzupełnienie treningu.

Wady maszyny Smitha


Maszyna bardzo wspomaga ćwiczenia siłowe co prowadzi do wyłączenia z pracy mięśni stabilizujących i głębokich. Daje ona złudne poczucie o prawidłowej technice wykonywania ćwiczeń. Mimo iż ćwiczenia można wykonywać z większymi ciężarami niż w treningu z wolnymi ciężarami wykonywane są niepełne ruchy ćwiczeń.

Background obraz autorstwa javi_indy - www.freepik.com

Czytaj dalej →